ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΝΤΑΛΜΑ ΣΥΛΛΗΨΗΣ

Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης με σκοπό τη σύλληψη προσώπου

Το Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης (ΕΕΣ) είναι απόφαση ή διάταξη δικαστικής αρχής κράτους μέλους της ΕΕ που εκδίδεται με σκοπό τη σύλληψη προσώπου, το οποίο κατοικεί ή διαμένει στο έδαφος άλλης χώρας της ΕΕ. Σκοπός αυτής της διαδικασίας είναι το πρόσωπο που αναζητείται να παραδοθεί στη χώρα που εξέδωσε το ΕΕΣ είτε για να δικασθεί για την αξιόποινη πράξη που του καταλογίζεται είτε για να εκτίσει την ποινή που του έχει ήδη επιβληθεί από το Δικαστήριο της χώρας στην οποία δικάσθηκε. 

Το κράτος στο οποίο αποστέλλεται το ΕΕΣ αναγνωρίζει την ισχύ της δικαστικής απόφασης ενός άλλου νομικού συστήματος, και καλείται να αποφασίσει εάν θα εκτελέσει ή όχι το ΕΕΣ και, άρα, εάν θα επιτρέψει ή θα απορρίψει την παράδοση του προσώπου στις αλλοδαπές αρχές. Έτσι, εάν π.χ. κάποια χώρα της ΕΕ εκδώσει ΕΕΣ και το αποστείλει στην Ελλάδα, οι ελληνικές δικαστικές αρχές καλούνται να εξετάσουν εάν συντρέχουν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις για την εγκυρότητα του εντάλματος, δηλαδή εάν αυτό αναφέρει σωστά τα στοιχεία του κατηγορουμένου, περιγράφει λεπτομερώς το αδίκημα για το οποίο κατηγορείται το πρόσωπο, συνοδεύεται από μετάφραση κ.λ.π. και στη συνέχεια να διερευνήσουν εάν πρέπει να παραδώσουν τον διωκόμενο ή εάν μπορούν να τον κρατήσουν στη χώρα.  

Η Ελλάδα οφείλει υποχρεωτικά να αρνηθεί να παραδώσει τον καταζητούμενο αν η πράξη για την οποία αυτός κατηγορείται έχει αμνηστευθεί. Πάντως, εάν ο καταζητούμενος έχει δικασθεί αμετακλήτως για τις ίδιες πράξεις από κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωση, ή -σε περίπτωση καταδίκης- η ποινή έχει εκτιθεί ή εκτίεται ή δεν μπορεί πλέον να εκτιθεί, ή ο καταζητούμενος είναι πρόσωπο ποινικώς ανεύθυνο λόγω της ηλικίας του σύμφωνα με τους ελληνικούς νόμους, τότε σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα υποχρεούται να αρνηθεί την εκτέλεση του ΕΕΣ και να μην επιτρέψει την παράδοση του διωκόμενου στις αλλοδαπές αρχές. 

Υπάρχουν και περιπτώσεις, βέβαια, που ο νόμος δίνει απλώς τη δυνατότητα στις ελληνικές αρχές να μην εκτελέσουν το ένταλμα, χωρίς να τις υποχρεώνει. Σε τέτοιες περιπτώσεις εναπόκειται στον καταζητούμενο εάν θα προβάλλει τα κατάλληλα επιχειρήματα ενώπιον των αρχών προκειμένου να παραμείνει στην Ελλάδα. Έτσι, ενδεικτικά εάν πρόκειται για άτομο που διώκεται για την ίδια πράξη στην Ελλάδα ή δικάστηκε ερήμην ή έχει επέλθει παραγραφή του εγκλήματος ή της ποινής ή η πράξη τελέστηκε εξ ολοκλήρου ή εν μέρει στην Ελλάδα ή/και υπάγεται στην αρμοδιότητα των ελληνικών δικαστικών αρχών ή έχει γνωστή και μόνιμη κατοικία στην Ελλάδα ή είναι Έλληνας υπήκοος και οι ελληνικές αρχές αναλαμβάνουν να εκτελέσουν την ποινή που του επιβλήθηκε, τότε τα ελληνικά δικαστήρια μπορούν να διατάξουν την παραμονή του στη χώρα, και συνεπώς να αρνηθούν να τον παραδώσουν στο εξωτερικό. Το ίδιο ισχύει και όταν το ευρωπαϊκό ένταλµα σύλληψης έχει εκδοθεί προς τον σκοπό της δίωξης ή τιµωρίας προσώπου λόγω του φύλου, της φυλής, της θρησκείας, της εθνοτικής καταγωγής, της ιθαγένειας, της γλώσσας, των πολιτικών φρονηµάτων, του γενετήσιου προσανατολισµού του ή της δράσης του υπέρ της ελευθερίας.

Ο καταζητούμενος έχει τη δυνατότητα να συγκατατεθεί ή όχι στην προσαγωγή του. Σε περίπτωση που συμφωνήσει στην έκδοση, ο αρμόδιος πρόεδρος εφετών αποφασίζει για την εκτέλεση του εντάλματος σύλληψης εντός 10 ημερών από τη δήλωση συγκατάθεσης. Σε διαφορετική περίπτωση, η οριστική (πρωτοβάθμια) απόφαση για την εκτέλεση του εντάλματος λαμβάνεται από το συμβούλιο εφετών εντός 40 ημερών από τη σύλληψη, ενώ η τελεσίδικη (σε περίπτωση έφεσης) απόφαση λαμβάνεται από τον Άρειο Πάγο εντός 60 ημερών.

 

*Το γραφείο μας έχει μεγάλη εμπειρία σε θέματα εκδόσεων και μπορεί να σας συνδράμει αποτελεσματικά σε οποιαδήποτε υπόθεση σχετική με εκκρεμές ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης. Για περαιτέρω νομικές συμβουλές ή για την ανάθεση της υπόθεσής σας στο γραφείο μας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλ. 6936361011 ή με email στο info@vlc-law.gr. Σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013).